Connect with us

הקבינט הבטחוני

הצעד ההכרחי כדי להתחיל קריירה באבטחת מידע

פורסם

ב-

אני בן 57. עתיק קצת, אך החושים כנראה עדיין חדים דיים כדי להביס כל ילד עקשן ובועט, וחדים מספיק כדי להעריך כל ילד חריף. גרוע מכך. אני בעל ניסיון של כ- 10,000 מועמדים וראיונות לעבודה או ללימודים.

נתקלתי בכל סוגי הטיפוסים, כנראה: ילדים בועטים, ילדים משקיענים, ילדים במקום טוב באמצע, מבוגרים מתוסכלים, מבוגרים מוכשרים, מבוגרים עצלים, מובטלים, מועסקים משפרי מיצוב תעסוקתי… הכל.

בענף המחשבים אני מאז 1985, מאז ש"תים" מחשבים הסכימה לקבל טירון מושתן כמוני. גם רעייתי לשעבר, שתבדל לחיים ארוכים, כנראה הדביקה אותי בחיידק החינוך, ובעוונותיי, הקמתי ב- 2002 מכללה, וב- 2007, הצטרפתי עם חברים משובחים למיזם "הפורום הישראלי לאבטחת מידע" – מהדורה מוקדמת והתנדבותית ל"מטה הקיברנטי הלאומי", אשר קדמה אפילו למיזם מטה הסייבר של אחינו – אובמה.

אבי ויסמן, מנכ"ל See Security

אבי ויסמן, מנכ"ל See Security

ובכן – במה ברצוני לשתפכם – הצעירים והיותר מבוגרים? בנושא אגדות אורבניות בתחום התעסוקה והלימודים. כמות האגדות עצומה. כמות ה"מומחים לתעסוקה" אדירה, ורוויית אינטרסים, רווית פחדים, רווית שטויות. כל מי שנכווה בזרת שנטבלה בכוס תה, מסיק מסקנות על רגישותו של כל הגוף בכל מקור מים.

כשאדם מחפש עבודה, עליו להצטייד בשלשה נכסים: באישיות, בידע, בניסיון.

 אישיות: המעסיק והמראיין יודעים שיהיה עליהם לראות את פרצופו של "הנבחר" בכל בוקר. לכן, החיוך, החיוביות, הסימפטיה, משפיעים מאוד על בחירתם. לדאבון הלב, רבים מאיתנו ראויים להיחשב כסימפטים ורציניים ומועילים… אך אינם מסוגלים לעבור ראיון בהצלחה. מי שלוקה ביכולתו לעבור ראיונות, מוטב שישקול ברצינות רבה להתייעץ בתשלום עם מומחים, ולהתאמן בטרם ייגש ראיון נוסף: לבוש, שפת גוף, כושר ביטוי, וכן הלאה. היכולת לעבור ראיון בהצלחה היא מיומנות נרכשת! "ציון המעבר" יכול להשתפר דרמטית – ב- 30%. שאר האחוזים שייכים לגנטיקה העיקשת…

Advertisement

ידע: ידע צוברים בלימודים. אך איכות בתי הספר התיכוניים בישראל איננה דבר להתפאר בו. רבים מאוד מהצעירים, "רכשו" במסגרת התיכון "תיעוב רפלקטיבי" לכל מוסד לימודי. הם אינם מאמינים עוד ב"לימודים בכיתה". הם ייטענו בשצף-קצף כי תואר אקדמי "לא נותן כלום", וכי לימודי תעודה הם "גניבה ועושק מסחרי", וכי המרצים מטומטמים, או תיאורטיקנים, או ש"לא אכפת להם", או שהם סובלים מבעיית קשב-ריכוז, או שזה לא נותן ניסיון והמעסיק רוצה ניסיון", או "כל התשובות נכונות".

ובכן, מה הבעיה? הרי אוטו-דידקטיקה (למידה עצמית) היא מבורכת לא פחות, הלא כן? אז"ש תמיד (אז זהו, שלא תמיד): אוטו-דידקטיקה מחייבת משמעת עצמית מעולה, והשקעת זמן לימוד ארוכה יותר, עקב ענייני עיקר וטפל שהלומד לבד נתקל בהם. לכן, אם אתה/את, חסרי משמעת עצמית משובחת, אל תבלבל/י לנו את המח!!!" אין לך ברירה אחרת זולת מוסד לימודי מסודר.

אמנם התעודה מוכיחה שהיית בכיתה ועמדת בדרישות הלימוד, אך אינה מעידה שאתה תותח. העדר תעודה, יכול שתוכל לפצות על חסרונה על-ידי הוכחת ידע בראיון האישי, אך לעיתים, לא תגיע אל שלב הראיון כי אין לך תעודה…"

 ניסיון: להלן אגדה אורבנית נפוצה וחסרת שחר: "המעסיק מחפש רק בעלי ניסיון". שטויות ואיוולת. כל תלמיד שנה א' באקדמיה הרלבנטית יודע, שלכל מחלקה בארגון, בכל תחום עיסוק, יש מבנה של פירמידה: אחד מנהל, עוד 3 עד 5 ותיקים ומנוסים, ועוד 5 עד 10 מתחילים או מתחילים יחסית. מדוע? כי לותיקים משלמים הרבה, ולמתחילים משלמים מעט, ואם המעסיק יעסיק רק בעלי ניסיון רב, הוא יפשוט רגל…

אחד מהטיעונים הנפוצים שאני שומע מידי יום מדוע לא להתחיל ללמוד הוא "אם אלמד ניהול רשתות לא אתקבל לתפקיד מנהל רשת… נכון!!!! גם אני לא אקבל אותך לתפקיד אחראי שכזה ללא ניסיון. אבל אקבל אותך כשוליה של מנהל הרשתות, ושם תלמד, תשכיל, תרכוש ניסיון, עד שיהיה לך שוליה משלך…

Advertisement

בינתיים, תסתפק אפילו בעבודה תמיכה טכנית, תסחב כמה שבועות קרטונים של מחשבים ותתקין אותם, אחר-כך תטפל בתקלות קטנות, גדולות יותר, ואופס… אתה על הסוס.

גם כל מי שילמד למקצוע "מנהלי אבטחת מידע", לא יתקבל לעבודה כ- CISO! מאותה סיבה פשוטה- אין קורס רמטכ"לים. אך יש שתי בשורות טובות: הראשונה: תוכל להתחיל קריירה של שוליה ליועץ אבטחת מידע, ובעתיד תהיה CISO… והבשורה הטובה השנייה: גם אם תישאר מיד בתום הלימודים מנהל רשתות, אתה תהיה מנהל רשתות הרבה יותר "ידען", "שווה" ראוי לקידום – בהשוואה להוא שרץ בלי נעלי ספורט…

כל מה שצריך לעשות הוא צעד קטן. להתחיל ללמוד, ולהפסיק את שיטת ההדחקה ואת הגישה האיומה של טיעוני סרק כמיטב הדמיון והבורות.

חשוב לדעת שאף פעם לא מאוחר מידי. בראיונות שאני מבצע על בסיס יומי, אני נתקל בבני כל הגילים. בני 23 חוששים שאיחרו בשנתיים. בני 30 שחשים שאיחרו בעשור, בני 40 בעלי תחושה עזה עוד יותר, וכן הלאה.

טוב מאוד! הפחד הינו מניע חיובי, חיוני, ממריץ, אך רק למקרים שבהם היוזמה איננה טבעית.

Advertisement

תהליך הלימודים הינו מחזורי. בכל יום, ובכל חודש, עליך להעשיר את הידע שברשותך נקודתית, על-פי הצרכים השוטפים של ההווה. בכל תקופה, עליך להעשיר את הידע שברשותך באופן מהותי, ניכר, על-פי הצרכים של העתיד!

"… כל הכוונות היפות בעולם, שוקלות פחות מפעולה אחת שאתה עשית…"

הכותב הוא אבי ויסמן,  מנכ"ל See Security Technologies –  המכללה לאבטחת מידע ולוחמת Cyber

Continue Reading