מתקפות סייבר
חגיגת קניות או חגיגת פשיעת הסייבר? דוח חדש מזהיר מפני האיומים העדכניים
ממצאי הדוח של חוקרי פורטינט מראים כי פושעי הסייבר משתמשים ב-AI כדי ליצור הודעות דוא"ל פישניג משכנעות שיפילו אתכם בפח. מהם האיומים העדכניים לצרכנים ולעסקים וכיצד ניתן להיזהר?
חודש הקניות מתקרב לשיאו וקונים ברחבי העולם מצפים בקוצר רוח למבצעי Black Friday, Cyber Monday ועוד. יחד עם זאת, פעילות מקוונת מוגברת זו מושכת גם את תשומת ליבם של פושעי סייבר.
דוח שפורסם לאחרונה על ידי חוקרי FortiGuard Labs, גוף המחקר של ענקית אבטחת הסייבר פורטינט, בנושא המוכנות של גורמי האיום לתקופת חגיגת הקניות הקרובה, חושף את הטקטיקות המתקדמות שתוקפים פיתחו כדי לנצל את טירוף הקניות השנה. לפניכם ממצאי הדוח העיקריים מהרשת האפלה ומספר עצות שימושיות שיעזרו גם לצרכנים וגם לעסקים לשמור על אבטחת הרשת שלהם בתקופה זו.
נוף איומי הסייבר
התקופה של חגיגת הקניות המקוונות מהווה הזדמנות שלא ניתן לעמוד בפניה עבור פושעי סייבר לנצל את הגידול בעסקאות מקוונות. כלים ושירותים הזמינים כעת ברשת האפלה מאפשרים לתוקפים להתמקד בפלטפורמות מסחר אלקטרוני ובקונים תמימים בצורה יעילה יותר מאי פעם. השנה, גורמי האיום ממנפים טכניקות חדשניות, כולל פיתיונות פישינג מבוססי בינה מלאכותית, כלי שכפול אתרים מתוחכמים ופרצות לביצוע קוד מרחוק (RCE) כדי להשיג גישה לא מורשית לפלטפורמות קניות. שיטות מבוססות AI מאפשרות לתוקפים ליצור הודעות דוא"ל משכנעות והעתקים של אתרים לגיטימיים כדי לגנוב נתונים או להערים על משתמשים לחשוף מידע רגיש.
הדו"ח של חוקרי FortiGuard Labs מדגיש גם את השימוש הגובר בדומיינים מטעים בנושא חגים, המחקים קמעונאים מהימנים כדי לפתות קונים עם הצעות אטרקטיביות, אך מזויפות. כלי רחרוח (Sniffing) הם נשק קריטי נוסף המאפשר לפושעי סייבר ליירט נתונים רגישים כמו פרטי כרטיס אשראי במהלך עסקאות מקוונות.
הדגשים העיקריים של הדוח כוללים:
פתיונות פישינג בנושא קניות משתמשים ב-Gen AI – הדוח כולל דוגמאות של פושעי סייבר המשתמשים במודלים של AI כמו ChatGPT כדי ליצור הודעות דוא"ל פישינג משכנעות, המחקות תקשורת לגיטימית מקמעונאים ובנקים. שיטה זו מגבירה את יעילות ההונאות, במיוחד בתקופות שיא הקניות.
שפע של איומי מסחר אלקטרוני – גורמי האיום מגבירים את המאמצים לנצל מגמות קניות מקוונות. בדוח מצוין כי אלפי דומיינים בנושא חגים המחקים מותגים אמינים כמו Amazon ו-Walmart נרשמים כדי להונות צרכנים באמצעות הצעות ומבצעים מזויפים. פלטפורמות פופולריות כמו Adobe Commerce, Shopify ו-WooCommerce הן מטרות עיקריות עקב תצורות חלשות ותוספים מיושנים. התוקפים פורסים רחרחנים (sniffers) כדי ללכוד נתוני לקוחות ומשתמשים בפרצות RCE כדי לקבל גישת מנהל לפלטפורמות קניות.
ריבוי של שירותי רשת אפלה רווחיים מתדלקים את פשיעת הסייבר – צוות חוקרי FortiGuard Labs הבחין בזינוק במכירת כרטיסי גיפט קארד גנובים, נתוני כרטיסי אשראי ומאגרי מידע של אתרי מסחר אלקטרוני שנפרצו. ערכות פישינג המאפשרות לתוקפים להגדיר פעולות פישינג מתקדמות – כולל שירותים – נמכרות במחירים הנעים בין 100 ל-1,000 דולר, תלוי במורכבות ובהתאמות האישיות. שירותים אחרים, כגון רחרוח וכלי brute-force מותאמים אישית, זמינים גם הם ומאפשרים אפילו לתוקפים בעלי מיומנויות נמוכות לנצל נקודות תורפה.
עלייה בסיכונים לעסקים – עסקים פגיעים באותה מידה ועומדים בפני סיכונים משמעותיים, החל מהונאות פישינג ועד לגניבת מידע פיננסי באמצעות אתרים מזויפים. לוחות ניהול שנפרצו, תוכנות שלא תוקנו ואישורים חלשים עלולים להוביל לפרצות נתונים, עסקאות הונאה ופגיעה במוניטין.
שומרים על הבטיחות בעונת החגים והקניות הנוכחית
כדי להפחית סיכונים אלה, קונים ועסקים חייבים לאמץ אמצעים יזומים. ערנות חיונית עבור הקונים. בדקו פעם נוספת את כתובות ה-URL לפני הזנת מידע רגיש והשתמשו בשיטות תשלום מאובטחות כמו כרטיסי אשראי עם הגנה מפני הונאה. הימנעו מקניות דרך רשתות Wi-Fi ציבוריות, מה שעלול להשאיר אתכם פגיעים לחטיפת הפעילות. כמו כן, הפעלת אימות רב-גורמים בחשבונות שלכם יכולה לספק שכבת אבטחה נוספת. בנוסף, חשוב לעקוב אחר פירוט האשראי שלכם באופן קבוע כדי לאתר עסקאות בלתי מורשות.
עסקים חייבים לתעדף את מצב אבטחת הסייבר שלהם. שמירה על פלטפורמות מסחר אלקטרוני ותוספים מעודכנים וביצוע סריקות נקודות תורפה קבועות יכולות להפחית משמעותית את הסיכונים. הטמעת כלים מתקדמים לזיהוי הונאות מסייעת לזהות פעילויות חריגות, כגון ניסיונות התחברות באמצעות brute-force או תעבורה מזויפת. חינוך הלקוחות לזיהוי ניסיונות פישינג וקידום הרגלי קנייה בטוחים חשובים לא פחות. ניטור רישומי דומיין לבדיקת התחזות פוטנציאלית ודיווח עליהם במהירות יכולים לעזור להגן על המותג שלכם. לבסוף, אבטחת לוחות ניהול על ידי סיסמאות חזקות וגישה מוגבלת יכולה למנוע פריצות לא מורשות.
תקופת חגי הקניות המקוונות צריכה להיות מהנה ונטולת סיכונים ונקודות תורפה. כדי שזה יקרה, עסקים חייבים לנקוט בעמדה יזומה של אבטחת סייבר, בעוד כי הצרכנים חייבים להישאר מעודכנים וזהירים לגבי האיומים האורבים באינטרנט.