Connect with us

מאמרים

סין שלא הכרתם – תובנות מנקודת מבטו של היי-טקיסט ישראלי

פורסם

ב-

דיוויד ממן, CTO, סבב הרצאות בסיןדיוויד ממן, CTO של GreenSQL,  חזר מביקור של 5 ימים בסין עמוס באבחנות ותובנות – מהשימוש באינטרנט ואפליקציות, דרך ההערצה למערב ועד להתנהלות ברחוב – קריאת חובה לכל מי שמתכנן נסיעה או פעילות עסקית במדינה הגדולה בעולם.

אתמול התחלתי מסע של ארבע הרצאות בסין בעיקר על חדשנות ובנוסף גם על IoT בעקבות מסמך שכתבתי.. אתמול שנגחאי, היום כבר בדרך לביג'ינג, מחר שאנז'ן, ומחרתיים חזרה לשנגחאי. בכל המסע הזה יוצא לי לדבר עם מקומיים שעובדים בעיקר בתעשיית היי טק לגווניה אז חשבתי לשתף במספר נקודות מעניינות כשאני במונית בדרך לשדה התעופה.. אז כמה דברים מעניינים מאוד: 

גילאים..
אומרים בתעשיית ההיטק בישראל שאחרי גיל 40 הרבה יותר קשה למצוא עבודה, וזה מדהים כמה שזה הרבה יותר קיצוני פה.. אתמול שוחחתי לכמעט שעה עם מנהלת מרקטינג מאחת מחברות האינטרנט היותר מתקדמות פה, היא בת 37, והיא אמרה בטיפה יאוש שהיא הכי מבוגרת בחברה של כמעט 500 עובדים.. וגם היא מאוד הופתעה שהמנכ"ל והיזם שצעיר ממנה ב 8 שנים הסכים להעסיק אותה. משיחה בנושא מתברר שזה מאוד נפוץ שכל חברה שעוסקת באינטרנט כאשר עוברים את גיל 30, הערך שלך אוטומטית יורד ב-50 אחוז.. מלבד המעסיקים גם היחס של הקולגות בעבודה מזלזל.. נתון מדהים ושונה לחלוטין מהניסיון שלי ביפן לדוגמא. ההבנה הכללית שכל אחד מעל גיל 30 לא יכול להבין בכלל מה קורה באינטרנט מוזרה.. אך לא רואים פה בעיה עם זה.

אין גוגל.. או פייסבוק
ועזבו כרגע את זה שאי אפשר להשתמש במייל או בחיפוש, המון מושגי יסוד שאנו חיים עליהם, מבחינת שיווק באינטרנט, ובכלל העולם הזה של טכנולוגיות מידרוג אתרים וכו', פשוט לא קיים פה.. כמו לכל דבר מהמערב יש תחליף מקומי, אך כולם מודעים שחברות כמו ביידו מוכנות למקם כל אחד בכל מקום בהתאם לכסף שהוא מוכן לשלם, ואפילו המקומיים מגדירים אותם כרשעים.. אם תחשבו על זה לעומק לשניה. חברות של שיווק אתרים ושל יצירת תעבורה אותנטית בכלל, נדרשים לעשות עסקאות עם כל חברה בנפרד, מפני שאין בית אחד שמרכז זאת ואתה יכול לקבל רווחים מסוימים וכו'.. אין יוטיוב, והתחליף המקומי יוטקו, אשר מזכיר את יוטיוב מלפני מספר שנים, לא בדיוק חופשי.. השמועות החמות בתעשייה שגוגל חוזרת שנה הבאה לסין גורמת לכולם לחייך..

חוסר נאמנות של כולם למותג או חברה..
המשתמש הסיני הממוצע לא מכיל שום סנטימנטים.. ולמעשה עוזב כל ספק שרות בעניין של דקות, ונדידת הלקוחות בין הספקים השונים בכל תחום היא אדירה! המרדף אחר לקוחות הוא מדהים מבחינת תחרות.. אחד הדברים החמים הוא תוכנת משלוחים ממסעדות שדומה מאוד ל 10ביס הישראלי, רק עם עשרות אלפים של מסעדות בכל עיר.. המדהים פה שכאשר אתה מזמין דרך האפליקציה, זה יותר זול ב 15 אחוז מאשר אפילו לאסוף או לאכול במסעדה. כשניסיתי להבין אייך זה הגיוני, נאמר בכנות שבעלי האפליקציה ממנים את זה במיליונים בחודש, כי זאת הדרך היחידה לגרום למשתמשים בכלל להשתמש בה וכלום לא מעניין אותם מלבד זה.. וכששאלתי עד מתי זה יכול להימשך כך, בהפסדים שכאלו, מתברר שתמיד.. לא היה נשמע לי הגיוני. אך הן משערים שזה עניין של שנים של חינוך שוק והם מוכנים לממן את זה עד אז.

תופעת ה wechat-
אנו כישראלים משתמשים כבדים מאוד של וואטסאפ.. שבסופו של דבר משתמשים בו בעיקר לטקסטינג ואולי טיפה ווייס ושליחת תמונות ווידאו..
עכשיו על מנת להסביר את wechat נסו לחשוב על כל האפליקציות שיש לכם על המכשיר בתוך אחת!  Wechat  זה בעצם הכל.. הרשת החברתית עם העדכונים של מה שנקרא פה moments' בתוכה יש מאות אפליקציות שונות של כמעט כל דבר.. מארנק וירטואלי, ליכולות של אובר, וגט טקסי, להזמנות שונות, ואין סוף פתרונות שונים שרצים כחלק מהאפליקציה הזאת.. יש לה כמעט 600 מיליון משתמשים רק בסין, והיא ללא ספק השולטת הגדולה בעולם הזה, למעשה חלק גדול מאוד של אנשי ההייטק בכלל לא שמעו על ווטסאפ.

Advertisement

רד פוקט
תופעה ששמעתי עליה פעם ראשונה בביקור הזה היא השימוש בכסף על מנת לעורר עניין בין חברים וחברים לקבוצות שונות. זה גם חלק מ wechat וכמעט כל תוכנה אחרת. אסביר: נגיד ישנה קבוצה של חברים לעבודה בוואטסאפ שאין בה שום שיחות כבר מספר ימים.. אז כל משתמש יכול בעצם "לזרוק" סכום כסף, מקטן מאוד עד בינוני, ל"חלל" החדר ואז כל משתמש אחר לוקח לו טיפות מהכסף הזה.. וזה כמובן כסף אמיתי, כאשר לרוב מדובר על חמישה עד עשרות שקלים שפשוט כולם אוספים שקלים ואגורות וכך נוצרת תנועה בתוך חדר השיחה.. לי זה היה מאוד מוזר אך מתברר שזה לא התחיל באינטרנט בכלל וזה תמיד היה חלק מהתרבות

מוניות ומחירים..
בצורה מפתיעה מאוד, מחירי המוניות עדיין מאוד זול יחסית, שנגחאי ענקית.. העיר הזאת, שמונה מעל 26 מיליון איש (שאגב הכפילה את גודלה ב13 שנים האחרונות, נתון מדהים!), המרחבים פה ענקיים.. נסעתי לפגוש חבר לפני מספר ימים.. והכתובת בסינית (נהגי המוניות לא דוברים שום מילה באנגלית ממש שום מילה!) מתברר זאת היתה נסיעה של שעה ורבע.. ומחיר הנסיעה היה 101 יואן שזה פחות מ 80 שקל.. פחות מחצי ממחיר הנסיעה בארץ.. הם אומנם לא מעשנים במונית כשאתה בתוכה.. אבל עד אז.. רוב המוניות מסריחות מסיגריות.

שנגחאי..

שאני חושב שניתן להגדיר אותה קצת כמו ניו יורק על סטרואידים היא עיר מדהימה.. מאוד מאוד שונה מבייג'ינג ופה באמת אפשר לחוש את הטרוף של הגדילה והפיתוח. האנשים והחברות שאני פוגש פה כבר לא חושבים רק על סין.. חושבים בגדול על מכירות ואפשר להגיד את זה בפה מלא שליטה בכל העולם.. וזה יקרה או בעצם כבר קורה..

המבנה המאוד מוזר של בעצם מבנה ממשלתי קומוניסטי, שמכוון תצורת חיים קפיטליסטית יוצר פה בעצם מרקם חברתי, תעסוקתי ותחרותי מאוד מאוד מעניינים.. בשנתיים אחרונות הממשל החליט על חדשנות. אז עושים הכל בתחום הזה.. נפתחו עשרות עד מאוד חממות ואקסלרטורים טכנולוגים ששותים כל מקור מידע שיכול לקחת אותם קדימה.. ומהר. אמש לקחו אותי לביקור בחממה אחת שיש שם מיזמים ממש בכל תחום אפשרי, ממצלמות תלת מימד ממוזערות, שתלים דנטאלים חדשניים, פתרון תחבורה עירונית, המון אפליקציות ואינטרנט.. והם לא מגבילים את עצמם בכלום.. ומעבר לכל המון המון על IoT.

Advertisement

אוכל בשרי
בציפיות ובמחשבות שהיו לי לפני ביקורי הראשון בסין בעבר, הייתי בטוח שתהיה פה אוכלוסיה מאוד גדולה של צרכנים של אוכל צמחוני ואפילו טבעוני, בשל הכמות הגדולה של בודהיסטים המאמינים שיש בין תושבי סין. אך האמת כרגיל שונה לגמרי, וזה מפתיע כמה קשה למצוא פה מנות צמחוניות. המון דורות של אוכלי בשר בעצם המירו את הרוב הגדול של הבודהיסטים להכניס מנות מן החיי לתפריט היומי, וכפי שזה נראה שום דבר לא יוציא אותם משם. היחידים שהם עדיין טבעוניים הם הכוהנים שמייצגים את שברירו של השבריר של השברון של האחוז. גם כאשר יושבים במסעדה עם עשרות ואף מעל למאה מנות, ומבקשים רק מנות צמחוניות, עד שמבינים אותך, ואז מוציאים רק מנות של ירקות, אך מהר מאוד מתברר שכל מנות הירקות, ממש כולן מוקפצות או מבושלות בכל מיני רטבים ושמנים מן החי! גם אם אתם אוכלים בשר, ורק לא אוכלים חזיר, זה מדהים לראות כמה שחזיר הוא חלק דומיננטי מתהליך ההכנה של חלק מאוד נכבד מהמנות.. אפילו של מנות הדגים. לשומרי הכשרות, לארוז כמה שיותר מנוח חמות! זה לא שאין מסעדות צמחוניות, יש אך הן דיי נדירות..

עיניים גדולות
כשהולכים ברחוב ומביטים בפרסומות כל שהן, משהו מרגיש מוזר, רק כאשר ממש מתרכזים מבינים שלא משנה מה הפרסומות, בחלק נכבד מהפעמים העיניים מוגדלות. אגב לא רק לדוגמנים/דוגמניות מזרחיים, לפעמים זה נעשה בעדינות, ולפעמים זה ממש מאבד פרופורציות, מה שהיה נראה לי מוזר. בחורה מאוד נחמדה בשם Keke הוצמדה אלי לכל הביקור הזה כמתורגמנית ועוזרת צמודה, בחורה באמצע שנות ה 20 לחייה, עם תואר שני בשיווק מאוניברסיטת ליידס באנגליה, כששאלתי אותה למה זה כך? היא ענתה בכנות מלאה, שאותי הפתיעה, "עיניים גדולות זה הכי יפה, גם אני רוצה עיניים גדולות!" ומתברר שעשרות אלפי סינים בכל שנה עוברים ניתוחים פלסטיים של הגדלת העיניים למראה מערבי יותר. וזה הרבה יותר מורכב, זה בעצם מסמל את המרדף הקיצוני אחר המערב! יצרנים מהמערב מכל התחומים, מהלבשה והנעלה, עד למכוניות מאירופה ומארה"ב, ואפילו עד לברזים ופרפומריה ממש נלחמות על כל שלט חוצות ונקודת פרסום אפשרית! והרוב הסיני פשוט מעריץ מערביים בהמון המון תחומים, בצורה אפילו קצת לא בריאה. בכל עיר שנחתי היה מישהו שאסף אותי וכולם עם מכוניות יוקרתיות ומנצנצות מאירופה, כאשר פיתחתי שיחה על מוצרי אלקטרוניקה מקומיים, כולם אמרו לי רק אייפון, והסוג של רעב האין סופי הזה למערב מגיע בכל צורה אפשרית. היום סין, בערים הגדולות, היא מערבית לחלוטין, אין כמעט שום מגבלות על מכירת מותגים מחול, והיצרנים מבינים שזה בעצם השוק הגדול. אם יש לכם זמן, מאוד ממליץ לקרוא על ההיסטוריה של סין, זה ממש מרתק לקרוא ולהבין את המאה האחרונה ואת המהפכות המדהימות שעברו על סין.

שעה אחת 
הממשל בסין קיבל החלטה שכל סין היא באותה שעה, וכל המדינה הענקית הזאת על כל 1.4 מיליארד אזרחיה נמצאת באותה שעה! ניתן בצורה מסוימת להבין את הפרקטיקה של הדבר, אך ההתעלמות המוגזמת הזאת מכל הגדרות ה- GMT גורם לכך שעבור חלק מהאנשים הזריחה מתחילה בשעה 3 בבוקר עם שקיעה ממש מוקדמת, וחלק אחר די הפוך. פשוט מדהים כמה שהכל פה בסופו של דבר בשליטת הממשל/המפלגה השלטת.

חוסר כבוד, או יותר נכון סקאלת כבוד שונה..
בעיניים מערביות כל חזרה לסין גורמת לתחושה דיי קשה של חוסר כבוד בסיסי בין אנשים, זה בדברים הפשוטים שכולם פשוט חותכים אותך בכל תור אפשרי, בשדה תעופה, בכניסה למסעדה, וזה לא קורה תוך כדי מרפק בבטן, זה פשוט ומהיר, כולם חותכים אותך. זה בא מאוד לידי ביטוי בכבישים, כולם חותכים וצופרים בלי הפסקה, הממשל הציב שלטים בהמון מקומות של אסור לצפצף, וזה כלל לא מועיל. אנשים פשוט לא מפסיקים לחתוך בכביש ולצפצף, אם חשבתם שאנשים חותכים בארץ או באיטליה תנהגו בסין, זה יהיה על הגבול של להוציא אתכם מדעתכם! זה פשוט מדהים לראות כמה הם טסים בין אנשים שחוצים את מעבר החציה, באמת צריך עיניים פתוחות! בארץ, בשנים האחרונות, תופעת האופניים החשמליים על המדרכה באמת מרגיזה, אבל פה זה הזוי לראות את כל סוגי האופנועים פשוט נוסעים על מדרכות חופשי ובמהירות! ורכבים, ממש בלב בייג'ין חונים על המדרכה. עוד דוגמא שאותי מאוד הרגיזה, אתה יורד במעלית והדלת נפתחת אפילו אם במעלית יש יותר מאדם אחד, כולם נכנסים מהר ובלי למצמץ בלי שהספקת לעשות צעד אחד בשביל לצאת! ושוב.. כל זה בעיניים מערביות, כי אחרי מספר ימים פה, פתאום זה נראה קצת שונה.. כי כולם.. ממש כולם פה אותו דבר.. ואט אט אתה פשוט לומד לזוז מהר יותר, ובקצב הנכון, ופחות יכולים לחתוך אותך.. אנשים פה פשוט כאלו, שפשוט לא אכפת להם מאחרים במה שאנו מגדירים זאת ככבוד.

אינטרנט ותקשורת 
מגיע לסין מזל טוב, בדיוק השיקו את הרשת 5G  ברשת הסלולרית פה! ההתקדמות פה היא מטורפת, ממש עפים! אבל צריך לדעת לפני שמגיעים לפה, שאלו תצורות תקשורת שעובדות בסין, מה שאומר שאנו עם המכשירים המערביים שלנו שעובדים דור 4 בישראל ובארה"ב, יכולים להתחבר פה רק בדור שני! אפילו לא שלישי! שזה קצת מבדר, כי האינטרנט ממש ממש לא זז! אנשי המכירות בחנויות האלקטרוניקה סוחרים ממולחים, וגם מבלי לדעת מילה באנגלית יצליחו למכור לכם (מדבר מניסיון, הנהן במבוכה), וכל מכשיר הכי חדשני עם דור רביעי, יעבוד עם הדור רביעי רק בסין! ואז אחרי שמבינים את זה, להחזיר את המכשיר באריזה שלא נפתחה ונרכשה ממש שלוש שעות לפני, עולה עמלה של מאות שקלים – אם הם בכלל מוכנים לקבל חזרה, אגב, זה לגמרי במחירים אירופיים וכל מדיניות ההחזרה נקבעת לבד! אם לא היה מקומי שעושה זאת במקומי בכלל לא היו מקבלים חזרה..

Advertisement

ועוד עובדה מעניינת, כמו שכתבתי כבר, גוגל ופייסבוק לא עובדים בסין וחסומים בהוראת ממשל, מה שהופך לדי מבדר למשתמשי אנדרואיד.  ברגע שאתם מתחברים לרשת אלחוטית, האנדרואיד שלכם בודק אם יש אינטרנט בניסיון לגשת לשרתים של גוגל, ובמידה ואין אינטרנט שנגיש לשרתי גוגל , חלק לא קטן של המכשירים פשוט מנתק את האינטרנט האלחוטית.. מה שכמובן לא נכון, וממש מרגיז/מצחיק, אז לפני ביקור פה תכינו לכם איזה שהוא שירות VPN שאחרי חיבור לרשת אלחוטית תפעילו אותו ותצליחו לעבוד חופשי עם הכל.

גדול גדול גדול.. .
סין ענקית, ממש ממש ענקית, 1.4 מיליארד תושבים!! זאת תרבות וחברה שבמשך שנים רבות הזינה את עצמה לחלוטין, והיא בדרך לשוב לזה עם כל ההערצה למערב. אחת מההרצאות שלי השבוע היתה בשנזן (אגב בסינית כל Z מבטאים כ G, אז בעצם אומרים שנג'ן), שהיא אחת הערים הכי מדהימות ביקרתי בהן בחיי, אולי אכתוב על זה בהזדמנות) בכנס החדשנות הכללי של סין, כנס של שישה ימים, שהגיעו אליו 250 אלף(!!!) איש מרחבי סין, וזה באמת היה מדהים לראות אייך לא היתה שם מילה אחת באנגלית בכל הכנס הענקקק הזה.

מלבד זאת, דוגמא מאלפת שבדיוק הזכירו לי אתמול, סיפרו לי כבר לפני כמה שנים בסין, שבמהלך האולימפיאדה ב- 2008, הגיעו כמעט 100 מיליון תיירים סינים לאירועים האלו! אלו מספרים שבשום מקום בעולם אי אפשר לדבר עליהם. המחשבה של חלק מהאנשים שאני מכיר על עבודה זולה, כבר מזמן לא קשורה לכלום. רק בשביל להבין, היתה לי שיחה עם מנכ"ל של חברת תוכנה קטנה, שנורא רצה לדעת את דעתי על שרותי מיקור חוץ לפיתוח, כיום הוא משלם לתכניתנים הטובים שלו עם 6-7 שנות ניסיון, 100 אלף דולר בשנה! אלו מספרים אמריקאים כבר! כמובן שלא כולם בשכר הזה, אפילו לא מתקרב, אבל זה הופך ונהיה יותר ויותר נפוץ.. מדהים!

ניגהה
סתם לסיום משהו שכל פעם שאני עדיין שומע אותו מקפיץ בי משהו.. המילה Nigaa בסינית פירושה "זה ". כמערבים כל פעם שעולה מילה Niga ישר עולה המילה שמסתיימת ב- R. בפגישה ראשונה שלי עם סינים, המנהל הציג את העובדים שלו, בסינית לפני שהתורגמנית תירגמה, וכל אחד התחיל ה Nigaa .. ואני בשוק עם מבט מוזר WTF?? הם כך קוראים אחד לשני פה.. בכל מקרה הצחיק אותי.

ובזאת הסתיים מסע מאוד מאוד מעניין של כמעט חמישה ימים בסין, עם 4 הרצאות, בשלוש ערים שונות, כשאשוב לארץ אעלה תמונות, היה ממש מדהים, ולכולם אני ממליץ ללמוד סינית ומהר! לא כי כולכם תירצו לעבור לסין, פשוט זה הולך להיות מרכז העולם הרבה יותר בקרוב ממה שחושבים.. כפי שאנו מחשיבים את הארה"ב עכשיו.. אז כדאי להיות מוכנים.

Advertisement

דיוויד ממן הוא מייסד משותף ו- CTO של GreenSQL.

Continue Reading