Connect with us

ילדים ברשת

הורים: הילדים שלכם יודעים מה אתם עושים ברשתות החברתיות

פורסם

ב-

לא צריך את "כשאבא ואמא בני דודים" בשביל לדעת שהורים עושים פאדיחות לילדים. אבל מסתבר שהפאדיחות רק גדלות כשההורים חושבים שהילדים לא רואים, אבל בעצם הם כן. מחקר של מעבדת קספרסקי מעלה כי 21% מההורים מודים כי היחסים עם ילדיהם נפגמו כתוצאה מפוסטים בעייתיים שהעלו ברשתות החברתיות. עם זאת, כמחצית מהמשיבים מאמינים כי תקשורת מקוונת שיפרה את היחסים שלהם עם בני הזוג.

על רקע הנטייה של אנשים לפרסם תמונות של עצמם או של אחרים תחת השפעת אלכוהול או בלבוש חושפני, כדי לאסוף לייקים, ברור כי המדיה החברתית יכולה לפגוע ביחסים שמחוץ לרשת. היינו מצפים שהורים יתקשו לקבל חלק מההתנהגות של ילדיהם ברשת, אולם לעיתים קרובות הדברים הפוכים. יותר מחמישית מההורים מודים כי היחסים עם ילדיהם התדרדרו לאחר שאלה צפו בהוריהם במצבים מביכים ברשת. לעומת זאת, רק 14% מההורים אמרו שהם מוטרדים מהתנהגות ילדיהם במדיה החברתית. בנוסף, כמעט חמישית (16%) העידו כי היחסים שלהם עם בת או בן הזוג נפגמו כתוצאה מחשיפה של מצבים מסוימים ברשתות החברתיות.

יחסים עם משפחה, חברים ושותפים לעבודה עלולים להיפגע בשל צמצום הקשר הממשי לטובת פעילות מוגברת ברשתות חברתיות. שליש מהאנשים הודו כי כעת הם מתקשרים פחות עם ההורים שלהם (31%), הילדים (33%), בני זוג (23%) וחברים (35%), מכיוון שהם יכולים לתקשר איתם ברשתות חברתיות.

לדברי דר' אסטריד קרולוס, פסיכולוגית מדיה באוניברסיטת ורצבורג,"מחקרים מראים כי התקשורת הדיגיטלית משלימה כיום את התקשורת בחיים האמיתיים. אנו חיים בעולם גלובלי ונייד מאוד המייצר מרחק בין בני זוג וחברי משפחה. תקשורת דיגיטלית מספקת אפשרות  לגשר על פערים אלה בחיים המודרניים שלנו. עם זאת, תקשורת דיגיטלית אינה יכולה להחליף לחלוטין תקשורת פנים אל פנים – לפחות לא תמיד ולא במלואה. תקשורת דיגיטלית היא עשירה פחות מבחינת ההשפעה על ערוצים חושיים, וכתוצאה מכך מספקת איכות תחושתית מופחתת".

למרות שהם מודעים לירידה בתקשורת פנים אל פנים, מאמינים כמעט חצי מהמשיבים כי איכות היחסים שלהם עם בני משפחה או חברים לא נפגמה כלל ואף השתפרה כתוצאה מהתקשורת המקוונת. בהקשר זה טוענת דר' קרולוס כי למרות שנראה כי איכות היחסים משתפרת, אנשים אינם יכולים תמיד להעריך נכונה את התקשורת המקוונת שלהם באופן אובייקטיבי: "תחת תנאים מסוימים אנו תופסים את התקשורת המקוונת כ'תקשורת היפר אישית' ולכן מפרשים לא נכון את המסרים במדיה החברתית: אנו מרגישים קרובים במיוחד, מתעלמים מהשלילי, מייחסים כוונות חיוביות מאחורי הודעה, ומספקים פרשנות יתר".

Advertisement