מתקפות סייבר
נותנים סיסמאות לחברים? עברייני הסייבר מחכים לכם
כמעט חצי ממשתמשי האינטרנט (44%) מודים כי שיתפו את הסיסמאות שלהם עם מישהו או הותירו אותן חשופות בפני אנשים אחרים – כך עולה ממצאי סקר צרכנים שביצעה מעבדת קספרסקי. הממצא מצביע על חוסר התמצאות בעולם הסייבר, ועל כך שמשתמשים פותחים את הדרך לעברייני סייבר כדי לפרוץ ולקבל גישה לחיים המקוונים שלהם.
כאשר נשאלו לגבי חשיבות הסיסמאות, נטו המשיבים לחשוב כי סיסמאות חזקות הן דבר הכרחי עבור שירותים מקוונים שהם נעזרים בהם. המחקר מצא כי על פי המשיבים, האתרים הזקוקים ביותר לסיסמאות חזקות הם אתרי בנקאות (54%) שירותי דואר אלקטרוני (44%) ואתרי מדיה חברתית (24%). רשימת שלושת האפליקציות החשובות ביותר היתה דומה, עם 53% עבור בנקאות מקוונת, 43% לדואר אלקטרוני ו- 21% למדיה חברתית.
המשתמשים גם מאמינים כי קניות מקוונות ואפליקציות תשלום דורשות סיסמאות חזקות, אבל אינם מעניקים ערך אישי דומה לאתרים אלה. רק 29% מחשיבים קניות מקוונות כשירות אישי חשוב, למרות שלמעלה משליש (38%) הרגישו כי הן דורשות סיסמא חזקה. בנוסף, 29% מסכימים כי מערכות תשלום מקוונות דורשות סיסמא חזקה, כשמעט פחות מכך (23%) מחשיבים שירותים אלה כבעלי חשיבות אישית.
בנוסף, מדאיגה העובדה כי למרות שצרכנים מסכימים שעסקאות פיננסיות מקוונות דורשות סיסמא חזקה, למעלה מרבע (29%) חושב שאין צורך להוסיף הגנה נוספת על ההרשאות האישיות הקיימות בעת שימוש בשירותים אלה. הם מצפים כי המותגים אצלם הם קונים יספקו את כל ההגנה הנדרשת.
שליש (33%) ממשתמשי האינטרנט מודים גם כי שיתפו באופן חופשי סיסמאות עם בני משפחה. 44% גם שיתפו סיסמאות וגם הותירו אותן חשופות לעיני אחרים. אחד מ- 10 (11%) שיתף סיסמא עם חברים, ו- 6% שיתפו עם חברים לעבודה. כשיותר משליש (38%) מהצרכנים משתמשים רק בכתובת דואר אלקטרוני אחת עבור כל הצרכים שלהם, שיתוף הסיסמא עם אחרים יכול לעלות ביוקר. באם הסיסמא תיפול לידיים הלא נכונות, הסיסמא יכולה להביא לפריצת כל המידע המאוחסן בכתובת הדואר האלקטרוני הזו.
"צרכנים נדרשים למודעות גדולה יותר לגבי סיסמאות. ברגע ששותפו, קשה מאוד לדעת בדיוק להיכן הסיסמאות שלך יגיעו. המחקר שלנו מראה כי ישנו נתק אמיתי בין ההבנה לגבי הצורך שלנו בסיסמאות חזקות וביחס לפעולות שאנשים נוקטים כדי לשמור על עצמם. אף אחד לא מצפה שחבר או בן משפחה יחשוף בכוונה תחילה סיסמא, אבל על ידי שיתוף של סיסמאות, צרכנים מגבירים את הסיכון שהם יפלו לידיים הלא נכונות. הדבר יכול להעניק לעברייני הסייבר גישה קלה למידע אישי ופיננסי, וחשבונות פרוצים יכולים לשמש כדי להפיץ קישורים וקבצים זדוניים ולפגוע באחרים. במקרה הגרוע, זהויות שלמות עומדות בפני סכנה. אפילו הסיסמא המורכבת ביותר היא חלשה אם אחרים רואים אותה, לכן שמרו אותן לעצמכם", אמר נעם פרוימוביץ, מנכ"ל קספרסקי ישראל.
את הדו"ח המלא ניתן לקרוא כאן.