Connect with us

מתקפות סייבר

סכנת הסייבר לילדים: 2 מתוך 3 ילדים בישראל גולשים באתרי פורנו עוד לפני גיל 13

פורסם

ב-

הורים, כדאי שתתעוררו: ממדי תופעת החשיפה של הילדים לפורנו בעולם האינטרנטי של 2015 חורגים מכל מה שידענו עד היום – זאת המסקנה ממחקר מקיף שנעשה לאחרונה ע"י מכון סמית וחברת tom, חברת אינטרנט חדשה המתמחה בייעוץ והגנה על ילדים ברשת, ובו נבדקו עמדות ושאלות מקבילות בקרב ילדים ובני נוער בגילאים 8-15 והוריהם. לא רק ששני שליש מהילדים בישראל גולשים באתרי פורנט עוד לפני גיל 13, התכנים המדוברים הם של אלימות קשה, אונס, פדיפוליה וניצול מיני. מרבית ההורים יודעים – ומעלימים עין.

מטרת המחקר שנעשה היא ללמוד על ממדי החשיפה של ילדים ונוער לתכנים מיניים ואלימים באינטרנט וכן על עמדות ההורים בנושא. הממצאים קיצוניים ומעוררים שאלות מהותיות לגבי ה"חור הגדול" שנפער באחריות ההורית בהקשר לשעות הרבות שבהן הם מבלים ללא השגחה מול המחשב ובסמארטפון. מהסקר עולה במובהק כי ההורים מבינים שהפתרונות הקיימים בשוק לא נותנים מענה אמיתי ונגיש וכך נוצר מצב של "הפקרה" של ממש. tom, הינה חברת אינטרנט חדשה והמתקדמת ביותר בשוק המציעה הגנה לגלישת ילדים ברשת וקו מידע להורים. בעזרת ההגנה של tom ילדים לא ייחשפו לסרטים, תמונות, או מידע כתוב המכיל תכנים פורנוגרפיים ואלימות קשה- במחשב, בטאבלט או במובייל. כל זאת, בצורה הפשוטה ביותר לתפעול, תוך שליטה ממקום אחד על שלל מחשבים ומכשירים.

להלן הממצאים:

חשיפה לתכנים פורנוגרפיים:

  • 71% מהילדים מספרים שגלשו לאתרי פורנו לפני גיל 13: 2 מכל 3 ילדים בישראל.
  • 20% מהילדים נחשפו לפורנו בגילאי 9-11, 24% בגיל 12,  27% בגיל 13 .

51% – מחצית מהילדים מודים: "ההורים יודעים שאני צופה בפורנו"

  • כיצד נחשפו לתכנים אלו?   56% מהילדים שצפו בפורנו – הגיעו בטעות – 24% מהצופים מספרים כי החלו לצפות בפורנו כי חברים הראו להם.
  • 27% (שליש) מתוכם מספרים שחזרו לגלוש שוב ושוב בתכנים אלו.
  • 78% מההורים מכירים בעובדה כי ילדיהם צופים בפורנו באינטרנט במחשב הביתי או בנייד אך הרוב המכריע – 77% הסתפקו בשיחה אודות הנושא. ותו לא.

ילדים בישראל מכורים לאינטרנט וחוסמים את הסלולר שלהם לגישת ההורים:

  • ילדים בישראל מכורים לאינטרנט: 38% מהילדים מעידים על עצמם שהם גולשים מעל 5 שעות, 40% גולשים בין 3-4 שעות. לפי מחקר שנערך עבור ה- BBC עולה כי ב-20 שנה האחרונות, מאז 1995 ועד היום ממוצע השעות הכפיל את עצמו. ב-95  עמד הממוצע על 3 שעות ביום.
  • 94% מהילדים מגיל 12 מחזיקים בטלפון נייד מתקדם ממנו ניתן לגלוש ברשת.
  • 95% מההורים מודים שילדיהם בגילאי 12-15 גולשים ללא השגחתם. ( 69% מההורים לילדים בגילאי 8-11 אינם עוקבים אחרי גלישת ילדיהם)  

אל תתקרבו לסמארטפון שלי!   49% מהילדים בגילאי 14-15 "חוסמים" את הגישה לסמארטפון מהוריהם.

הורים מסירים אחריות הורית וטומנים ראשם בחול:  הסקר מעלה נתונים בעייתים לגבי עמדות ההורים באשר לסינון תכנים באינטרנט – רובם מותירים את הילדים חשופים ללא השגחה וללא אמצעי הגנה בזמן הגלישה.

Advertisement

ואלו העובדות:

  • 92% מההורים מסכימים שצריך להגביל את הילדים בכל הקשור לתכנים אלימים ומיניים באינטרנט.
  • בפועל: רק ב -9% מהבתים מותקן סנן תכנים באינטרנט ורק על 5% מהסמארטפונים. אחת הסיבות המרכזיות לאי התקנת סנן:  ההורים רוצים לצפות בתכנים שאינם מתאימים לילדים (כלומר, עירום, פורנו, אלימות קשה).
  • הילדים זועקים לעזרה: 76% מהילדים היו מסכימים כי סנן יותקן בביתם. 39% הודו שהיו מרגישים בטוחים יותר אילו ההורים היו פועלים כך ואילו זה היה המצב.
  • 83% מההורים אמרו שיתקנו סנן במחשב הביתי אם ידעו שביכולתם לבטלו בתפעול פשוט.

ד"ר משה משעלי, פסיכולוג, מומחה לאינטרנט: "ריבוי הזירות בהן מתמודד ההורה הישראלי הוא בלתי אפשרי – די למנות את העול, האחריות ותשומת הלב הנדרשת ממנו מול בית הספר, תזונת הילד, בריאותו ורווחתו הנפשית, בכדי להבין כמה קל והגיוני מבחינתו לעשות לעצמו הנחות "הגיוניות" כדי להימנע מקריסה. לא אחת אני נוכח שהמקום הכי פחות מטופל בו קיימת "הזנחה הורית" הוא "זירת האינטרנט". דווקא בזירה זו חשוף הילד שלא בטובתו לאין סוף מהמורות וסכנות שקצרה היריעה לתארן. במקום בו הילד הכי צריך אותנו דווקא שם אנחנו לא נמצאים".

לדברי יריב פאר, מנכ"ל tom, חברת אינטרנט לייעוץ והגנה על ילדים ברשת:  "אם 2 מכל 3 ילדים מספר שהוא גלש בתכני פורנו ואלימות לפני גיל 13, הרי שהילדים הנותרים פשוט לא אומרים את האמת. לצערנו כולם צופים בתכנים אלה. הרשת של 2015 מציבה בפנינו אתגרים לא פשוטים ואני שמח לבשר כי אנו משיקים את מערכת סינון התכנים החדשה והמתקדמת ביותר בעולם בפיתוח ישראלי.  המערכת תחסום תכנים של אלימות קשה, אונס, פדופיליה וניצול מיני. ילד בן 11 לא צריך להיות חשוף לתכנים פורנוגרפיים מעוותים ותכני אלימות קשה של דאעש. מצד שני ההורים לא יכולים להשגיח אחרי הילד 24 שעות ביממה". על חוסר האונים של ההורים הוסיף פאר כי: "הפער הבלתי סביר בין הצורך להגן על הילדים לבין היכולת להגן עליהם ברשת, נעוץ בעובדה שתוכנות הסינון שהוצעו כד כה היו מסורבלות מאוד להתקנה ותפעול. ההורים התקשו לכבות את ההגנה כאשר רצו לגשת בעצמם לתכנים אלו וכן משום שהאטו את הגלישה ונדרשה התקנה בכל מכשיר בנפרד. ההגנה הייתה חלקית ולא דינאמית – אתרים שלמים נחסמו או שתכנים המכילים פורנוגרפיה ואלימות קשה היו חשופים לילדים בגלל שלסרטון ביו-טיוב היה שם תמים.  כעת, אנו גאים לענות על צורך אמיתי, קריטי ממש, בתחום האחריות ההורית, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. עם המעבר ל tom, ייהנו ההורים מראש שקט בזירה מטרידה זו".

tom תעמיד לרשות הציבור קו חם למידע והכוונה : 1-800-222-340 שלוחה 2  / הקו פועל בימים א-ה, בין השעות:  16:00-21:00