Connect with us

רגולציה והומלנד סקיוריטי

סרט חדש חושף תקיפת סייבר של ארה"ב וישראל נגד הכור האיראני

פורסם

ב-

Natanz_nuclearמחר יוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים ברלין סרט תיעודי חדש בשם Zero Days על ניסיון הסייבר המשותף של ישראל וארה"ב לפגוע בכור הגרעיני האיראני על ידי החדרת וירוס קטלני למחשבי האתר. כתב עיתון "מעריב" יוסי מלמן, זכה להצצה ראשונה בסרט. את הסרט ביים אלכס גיבני האמריקני.

לפי עדויות כתב "מעריב", בסרט, שעוסק במבצע המודיעיני המשותף של ישראל וארצות הברית לסיכול תוכנית הגרעין של איראן, מובאות בין השאר עדויות של אנשי ה־NSA וה־CIA שפעלו עם עמיתיהם מישראל – יחידה 8200 של אמ"ן והמוסד – לפיתוח כמה גרסאות של וירוס קטלני, שהוחדר למחשבים באתר להעשרת אורניום בנתנז שבאיראן. העדויות מובאות בעילום שם ומקריאה אותן בסרט שחקנית, שפניה מוסתרות.

הסרט גם חושף מבצע חשאי עתידי נוסף של לוחמת סייבר שתוכנן, ושם הקוד שלו NZ (ראשי תיבות של ניטרו זאוס). "הוצאנו על מבצע זה מיליארדים רבים", נאמר בעדויות בסרט, "שנועדו לחבל בכל המחשבים של התשתיות באיראן במקרה של מלחמה. חדרנו לכל מערכות השלטון, קווי החשמל, תחנות החשמל ומרבית התשתיות באיראן".

הווירוס הקטלני שהוחדר לנתנז זכה בפי אנשי אבטחת מחשבים לכינוי "סטוקסנט", למרות שבקהילות המודיעין של ישראל וארצות הברית היה לו שם אחר שהסרט אינו חושף. ההערכה המקובלת היא שהחדרת הווירוס מציינת את הפעם הראשונה ששתי מדינות (ארצות הברית וישראל), פתחו בלוחמת סייבר נגד מדינה אחרת (איראן). עד אז רוב התקיפות היו של האקרים יחידים ממניעים פוליטיים, של פושעים לצורך ביצוע מעשי הונאה וגנבת כספים או של חברות לריגול מסחרי ותעשייתי.

לפי הנטען בסרט, בניגוד למה שתוכנן, הווירוס התפשט ממחשבי תוכנית הגרעין למחשבים רבים נוספים באיראן, ומשם לרחבי העולם, ואף פגע במחשבים של חברות אמריקאיות. ההתפשטות הבלתי מתוכננת של הווירוס גרמה לחשיפת המבצע ואפשרה לאיראנים, בעזרת מומחים לאבטחת מידע מבלארוס ומרוסיה, להמציא "חיסון" למחשבים שלהם ולהגן באמצעות הגנה טובה יותר על תוכנית הגרעין.

בתמונה: תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז.

Advertisement

צילום: וויקיפדיה